> Content Marketing  > Blog, czyli content marketing dla firmy

Blog, czyli content marketing dla firmy

Działania marketingowe przybierają w dzisiejszych czasach bardzo różną formę i wcale nie jest tak, że wszystkie muszą powodować od razu wielki szum i zamieszanie w mediach czy najbliższej okolicy.
Oczywiście reklama nam wszystkim kojarzy się jednoznacznie z bardzo barwnymi i głośnymi komunikatami, które po prostu muszą zwrócić na nas swoją uwagę, ale nie zmienia to faktu, że w tle takiego typu marketingu pracuje również wytrwale ten znacznie mniej efektowny, ale ciągle bardzo efektywny. Jednym ze sztandarowych przykładów tego typu nieoczywistej reklamy jest content marketing, który najczęściej przybiera postać bloga dostępnego na stronie firmy lub sklepu internetowego.

Marketing treści

Idea content marketingu bierze się przede wszystkim z założenia, że bezpośrednie, krzykliwe komunikaty nie oddziałują najlepiej na takich odbiorców, którzy dali już szansę danej marce lub produktowi. Służy on przede wszystkim budowaniu odpowiednich skojarzeń, by w przyszłości odbiorca, myśląc o branży, w której operujemy, od razu miał przed oczami obraz naszej firmy jako specjalistów w danej dziedzinie. Brzmi to oczywiście bardzo skomplikowanie i trochę nierealnie, ale wprowadzenie takiej koncepcji w praktyce jest tak naprawdę bardzo proste.

Zastanówmy się nad tym, jakiego rodzaju treści czytelnik mógłby oczekiwać, wchodząc na stronę firmy lub sklepu internetowego, działającego w ściśle określonej branży. Na pewno nie będzie się on spodziewał artykułów o wszystkim i o niczym, na pewno nie zechce zabijać czasu tematem zbyt ogólnym i przystępnym, który z tego drugiego względu nie może prowadzić do żadnych złożonych wniosków. Odbiorca oczekuje od bloga dostępnego na stronie zwyczajnego potwierdzenia kompetencji firmy i jej pracowników, a także prawdziwie użytecznych i specjalistycznych tekstów, które rozwiązują faktyczne problemy związane z profilem działania firmy.

Tworząc zatem treść na bloga, podstawowym założeniem piszącego powinno być to, że to nie może być tekst dla wszystkich, ponieważ tekst dla wszystkich jest tekstem dla nikogo. Powinien on zajmować się ściśle określonym tematem i wcale nie musi być napisany przystępnym językiem, niezawierającym specjalistycznych wyrażeń rozumianych głównie przez ludzi z branży. Chodzi o to, by zaspokoić potrzebę wiedzy osób, które faktycznie takich treści mogą poszukiwać, a u innych stworzyć po prostu bardzo wiarygodne wrażenie, że nasza firma naprawdę zna się na rzeczy i oferuje usługi lub produkty wysokiej jakości.

Content marketing w praktyce

Powyższe wskazówki mogą budzić oczywiście pewne wątpliwości, ponieważ treść specjalistyczna schowana na stronie firmy nie jest w stanie przedrzeć się do świadomości odbiorcy. To jest oczywiście prawda, ale nie taki jest cel content marketingu – chodzi w nim przede wszystkim o wywołanie wspomnianych już skojarzeń. Nigdy nie będzie tak, że długi, wartościowy tekst skupi na sobie uwagę odbiorcy w równym stopniu, co lekka i przystępna reklama – w taki sposób działa po prostu ludzki mózg i gdybyśmy mieli poświęcać każdej treści uwagę w takim samym stopniu, to najpewniej niechybnie byśmy oszaleli.
Siłą przyciągającą odbiorców do content marketingu ma być poczucie, że oni sami decydują się na zapoznanie z treścią specjalistyczną lub przynajmniej na pobieżne rzucenie na nią okiem – tylko w ten sposób bowiem odbiorca przeczyta daną treść ze zrozumieniem, bo przecież wiemy z pewnością po sobie, że narzucanie nam przeczytania długiego tekstu spotyka się niemal zawsze z reakcją alergiczną z naszej strony.

Inną, dosyć namacalną wadą content marketingu jest natomiast dosyć duża trudność w jednoznacznym i bezpośrednim zbadaniu jego skuteczności. Możemy bazować na liczbie wyświetleń, ale ona nigdy nie powinna być argumentem przeciw umieszczaniu wartościowej treści na stronie. Marketing treści najlepiej jest traktować jako rodzaj inwestycji, która będzie nam się zwracała w niewielkich częściach, ale przez cały czas istnienia naszej firmy. Dobre skojarzenia z marką są bowiem podstawą lojalności klienta wobec niej, a taką lojalność zawsze warto jest budować.